Home

Färga med vejde

Det tidigaste fyndet av textilier färgat med Vejde i Europa var 3500 år gamal. Det hittades i saltgruvorna i Hallstatt, Österike. Under vikingatiden var färgade tyger och garn mycket vanligt. I det medeltida Europa var Vejde den näst viktigaste handelsvaran efter vin, men förlorade sin betydelse i slutet på 1500-talet efter att Indigon började. För att färga med vejde krävs att du odlat vejden själv men det går också att beställa färgen i pulverform Färga med Vejde. Vejde har plockats och odlats under lång tid. Det tidigaste fyndet av textilier färgat med Vejde i Europa var 3500 år gamal. Det hittades i saltgruvorna i Hallstatt, Österike. Under vikingatiden var färgade tyger och garn mycket vanligt Färga med vejde - ett första försök. Växtfärgning är en riktigt rolig hobby där man får chans att experimentera och prova olika färger samtidigt som man med gamla tekniker återskapar färger som vikingarna högst sannolikt gillade och klädde sig i. För den som gillar garn och textil rekommenderar jag verkligen att ni provar hemma själva på spisen

Konsthantverkare Anna Vasko har odlat vejde i liten skala på Västerby gård i Ekenäs. För att färga med vejde krävs att du odlat vejden själv men det går också att beställa färgen i pulverform. Vejde växer vilt vid vissa stränder men den är så ovanlig så man ska inte plocka den. Det här behöver du: • Vejde • Vatte 2020-jun-11 - Vejde har plockats och odlats under lång tid. Det tidigaste fyndet av textilier färgat med Vejde i Europa var 3500 år gamal. Det hittades i saltgruvorna i Hallstatt, Österike. Under vikingatiden v Färga med vejde - ett första försök Växtfärgning är en riktigt rolig hobby där man får chans att experimentera och prova olika färger samtidigt som man med gamla tekniker återskapar färger som vikingarna högst sannolikt gillade och

2019-jul-10 - Växtfärgning är en riktigt rolig hobby där man får chans att experimentera och prova olika färger samtidigt som man med gamla tekniker återskapar färger som vikingarna högst sannolikt gillade och klädde sig i. För den som gillar garn och textil rekommenderar jag verkligen att ni provar hemma själva på spisen. Ja, det Färga med vejde I våras fick jag vejdefrön från en av mina elever. Jag måste ju testa att färga med vejde eftersom alla säger att det är så klurigt att få fram färgen.. Konstigt nog så blev det faktiskt nå som växte upp efter att jag sått fröna.. och konstigt nog så levde det vidare hela sommaren 2019-jun-27 - Växtfärgning är en riktigt rolig hobby där man får chans att experimentera och prova olika färger samtidigt som man med gamla tekniker återskapar färger som vikingarna högst sannolikt gillade och klädde sig i. För den som gillar garn och textil rekommenderar jag verkligen att ni provar hemma själva på spisen. Ja, det

Odla och färga blått med vejde och japansk indigo. Ida Werner och Alfia berättar och visar bilder om odling av färgväxter, med fokus på vejde och japansk indigo. Under kvällen demonstrerar hon hur färgningsprocessen går till och vi får höra om vad som händer kemiskt under den Färgväxter. Exempel på arter i den svenska floran som använts till växtfärgning. Några av våra äldsta växtfärgade textilier med bevarade färger är Överhogdalstapeten från 900-1100 e. Kr. och Skogstapeten från 1200-talet. De är färgade i rött med krapp, blått med vejde och gult med mjölon

Färga med Vejde; Färgbad & Färgtider; Sissel Slöjdar. Mina Käpphästar; Mina tavlor; Skolan. Reading to Learn ( R2L ) R2L Planering; Skolslöjd. Färgkartor, Material mm. DMC Nr 16 - Namngarn; Gutermann Sytråd - Mara 120; Lin: Lingarn 16/1 och 16/2 - Vävgarn; Ull: Mora Redgarn 20/2 - för vävning och yllebroderi; Mönster för Textilslöjde Färgning med alizarin (krapprot) ger röda, rosa, orange-röda eller tegelröda färger på textilier. Det röda färgämnet påverkas av temperaturen på färgbadet, ju varmare desto mer brunröda toner. Det är bara ett fåtal växter som ger blå färger, bland annat vejde, indigoarter och färgpilört

Färga med Vejde - Sissels Blog

2018-jun-19 - Vejde har plockats och odlats under lång tid. Det tidigaste fyndet av textilier färgat med Vejde i Europa var 3500 år gamal. Det hittades i saltgruvorna i Hallstatt, Österike. Under vikingatiden v Vejde var förr en mycket viktig färgväxt då den, innan indigo blev känd i Europa, var den enda växt som gav blå färg Ja! Jag behöver hjälp med att starta upp en kyp utan natriumhydrosulfit Har äntligen fått igång min vejde odling. Den är mums för mördarsniglar så jag får hålla efter där. Kan man spara vejde och färga senare eller måste man färga direkt? Gilla Gill Färga med vejde - ett första försök Fagervikingarn . I tråden 30+ som arbetar på första barnet har det konstaterats att det bra trick för att bli gravid är att sticka Det är lätt att odla vau, och har man en gång gjort det blir man nästan inte av med den,. Färga med vejde - ett första försök september 7, 2015 september 17, 2015 / Isabelle Byh / 1 kommentar Växtfärgning är en riktigt rolig hobby där man får chans att experimentera och prova olika färger samtidigt som man med gamla tekniker återskapar färger som vikingarna högst sannolikt gillade och klädde sig i

2019-jul-19 - Växtfärgning är en riktigt rolig hobby där man får chans att experimentera och prova olika färger samtidigt som man med gamla tekniker återskapar färger som vikingarna högst sannolikt gillade och klädde sig i. För den som gillar garn och textil rekommenderar jag verkligen att ni provar hemma själva på spisen. Ja, det Jun 27, 2019 - Växtfärgning är en riktigt rolig hobby där man får chans att experimentera och prova olika färger samtidigt som man med gamla tekniker återskapar färger som vikingarna högst sannolikt gillade och klädde sig i. För den som gillar garn och textil rekommenderar jag verkligen att ni provar hemma själva på spisen. Ja, det

Färga med vejde 10 oktober, 2016 färgning , indigo , kypfärg , siden , Ull , vau , växtfärgning , vejde Lillemor Larsson-Haga Vejde är den växt som gav blå färg till romare, kelter och vikingar Färga tyg med växter, löv och saker från köket... 23 augusti 2017 | Växtfärgning av ullgarn 2 september Odla och färga blått med vejde och japansk indigo Ida Werner och Alfia berättar och visar bilder om odling av färgväxter, med fokus på vejde och japansk indigo... Växtfärgningens historia började sannolikt med fenicierna som under årtusendet f.Kr. utvecklade den svåra konsten att färga med purpur. I antikens Grekland kände man också till konsten att färga turkiskt rött, karmosinrött, scharlakansrött, krapprött. Blått färgades med vejde och gult med saffran och vau Inspirationskväll: Odla och färga blått med vejde och japansk indigo 16.09.15 kl 18.00 - 21.00 Ida Werner och Alfia berättar samt visar bilder om odling av färgväxter, med fokus på vejde och japansk indigo

Färga garn med växten vejde - Hobby och hantverk - svenska

Jag drommer alltid om den perfekta grona. Jag vill farga over gult garn med vejde eller indigo och fa gront Utöver ett 20-tal recept på olika färgbad finns också ett kapitel om hur du odlar dina egna växter att färga med, som till exempel krapprot och vejde. Naturlig färgning kom första gången ut 2014 och ges nu ut i en reviderad utgåva Boken innehåller de baskunskaper du behöver för att lätt komma igång med hemfärgning. Innehåller 26 recept på olika färgbad, det finns också ett kapitel om hur du odlar dina egna växter att färga med, som till exempel krapprot och vejde i trädgården eller på balkongen Utöver ett 20-tal recept på olika färgbad finns också ett kapitel om hur du odlar dina egna växter att färga med, som till exempel krapprot och vejde Naturlig färgning kom första gången ut 2014 och ges nu ut i en reviderad utgåva Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet

Färga med vejde - ett första försök Fagervikingarn

Bockens 60/2 knyppelgarn av 100% lin är ett mycket fint och hållbart garn som passar till finare handsömnad och brickbandsvävning. Växtfärgat med vejde Man viker ihop sitt tyg runtom de växter man vill ska ge färg åt tyget, knyter runt så det blir ett stadigt litet paket, slår på vatten och ställer sedan burken i en stor gryta i vattenbad. Inget lock på burkarna. Sedan fick burkarna koka i vattenbadet c:a 1 timme Vejde Isatis tinctoria Lök Allium cepa . Växter som ger färg åt textilier Många av färgväxterna är allmänt kända såsom krapp och vejde men det finns andra växter som också fungerar bra att färga med exempelvis tagetes, dahlior och även några köksväxter som lök och lila morot Att färga med Växtfärger Detta häfte finns att ladda ner från vår hemsida . Texten i detta dokument tillhör Korps - Ravencraft AB och får inte kopieras och spridas utan vårt medgivande. Den får däremot skrivas ut för eget bruk. www.korps.se Inlednin

Färga med Vejd

1. Trendoraklet Li Edelkoort förutspådde för ett par år sedan att växtfärgning var på frammarsch och flera svenska och utländska modeföretag har satsat på kollektioner eller enskilda plagg som färgats på naturlig väg. Svenska Maska har bland annat gjort en kofta färgad med vejde
  2. Indigo utvinns ur växten Indigofera tinctoria som odlats i tusentals år i Indien. Indigo räknades som ett av de mest exklusiva färgämnena under medeltiden och blev en symbol för färgarskrån i städerna. Under medeltiden utvanns indigo i Europa ur växten vejde, vid sidan av viss import av indisk indigo
  3. Jag har under en tid tänkt att det vore roligt att experimentera lite med växtfärgning så i våras sådde jag Vejde, en växt som använts till att färga blått sedan stenåldern. I boken jag köpt stod inget om hur färgning med Vejde går till så jag googlade. Det behövdes soda och natriumhydrosulfit

Färga med vejde - ett första försök Diy fabric crafts

1. Några färgväxter har odlats länge i Bergianska trädgården, exempelvis krapp och vejde
  2. Det mörka ullgarnet är färgat med ekbark, alunbetat och efterbehandlat med järnvitriol. Det gula garnet är färgat med björklöv och alunbetat. Gul och/eller grön färg kan även fås av exempelvis brännässla och vitplister. Lökskal från gul lök ger en stark gul färg, medan vejde ger blå färg. Lav och svamp kan ocks
  3. I lördags, 2018-09-15, hade jag nöjet att prova att färga med växten safflor = färgtistel = benibana, Carthamus tinctorius. Aoki Maasaki instruerade i en workshop på Östasiatiska museet i Stockholm. De torkade kronbladen från växten innehåller både ett gult och ett rött färgämne, som utvinns på helt olika sätt
  4. Krapp, vejde och vau. Figurerna på bonaderna är vävda av ullgarn från får av nordisk ras, och bottnen är av ofärgat lin. Lin kunde man inte färga vid denna tid. Ullen är färgad med växterna krapp som ger rött och vejde som ger blått. Det gula är troligen vau. Grönt fick man genom att färga med både vejde och vau
  5. Vilken är din favorit (gröda/mat) att färga med? Jag gillar flera lokala växter, men just nu arbetar jag med den färgskalan som går att få från ekollon. Sedan odlar jag både krapp och vejde. Från matavfallet är jag väldigt förtjust i avocadokärnor! Foto: Helena Johnzon Dah
  6. De saknade ofta utbildning för att kunna genomföra med komplicerade färgningar. Bondfärgarna använde t ex jäst urin när de färgade blått. Den färg som framställdes på detta sätt var lika bra som det mer komplicerade förfarandet, där man använde vejde. Dock hade metoden en stor nackdel, det färgade materialet luktade urin
  7. st sagt omfattande verksamhet

Färga med vejde - ett första försök Färga, Färgpalett

Du kan färga i mikro, plastbalja eller tvättmaskin. Färga i mikro med Färgkrafts reaktiva färg på bomull och lin För att färga små satser av tyg eller garn är mikrofärgning ett utmärkt sätt. På detta sätt kan du få roliga effekter för applikationer, lapptäckstekniker, stickade eller virkade mössor och halsdukar, ränder m.m. Du behöver: - Färga med vejde. Jag sår mina frön direkt i lucker jord i pallkragar,sedan när plantorna blivit större så gallrar jag dem till 10-15cm/planta.När bladen är stora plockar jag dem och färgar. Den kan skördas flera gånger under sommaren och det är i bladen som färgen finns

Lina.OJ: Färga med vejd

1. Vejde för andra året Årets vejde börjar spira. Men än är det långt till färgning. Kan man färga med andra-årsplantor? Nu, innan de gått i blom? De flesta ska ju ändå bort. Plockade, skållade. Vattnet blir som mörkt te. Det här ser lovande ut. Silade av, tillsatte ammoniak
  2. Gammelrosa från avokadokärnor, gulgrön från morotsblast och stålgrå från ekollon. I Naturlig färgning tar växtfärgningen nya former. På ett enkelt och giftfritt sätt lär du dig att färga tyg, garn och klädesplagg med färgämnen från växter och saker du annars skulle slänga. Blast, skal och kärnor. Brännässla, vejde, ljung eller gamla rostiga spikar. Boken innehåller [
  3. Boken ger en bild av färgningens historia och hur det ser ut idag. Den innehåller de baskunskaper du behöver för att lätt komma igång med hemfärgning. Utöver ett 20-tal recept på olika färgbad finns också ett kapitel om hur du odlar dina egna växter att färga med, som till exempel krapprot och vejde
  4. Odla och färga blått med vejde och japansk indigo. Ida Werner och Alfia berättar och visar bilder om odling av färgväxter, med fokus på vejde och japansk indigo. Under kvällen demonstrerar hon hur färgningsprocessen går till och vi får höra om vad som händer kemiskt under de

De är egentligen mörkbruna. Sedan färgade man garn av den mörkbruna ullen med mörkblå färg. Slutresultatet blev ett blåsvart ylletyg, så mörkt att det såg svart ut för ögat. Tyg av lin är svårt att färga. Det enda färgämne från vikingatiden som fäster bra på linnetyg är blåfärg från vejde • Vejde (Isatis tinctoria), eng. woad: Europa, Asien. I Norden på grusig mark (strandvallar, vägkanter, skräpmark) särskilt längs svenska östkusten och finska västkusten; självsår lätt och antas vara under spridning. 40-120 cm hög, upprätt brunaktig stjälk, överst med förgrenad blomställning med talrika gula blommor (juni-juli) Färga med växter har människan gjort i alla tider, Med indigo eller vejde kan man få de flesta gula nyanser gröna. Man färgar alltså först garnet gult och sen badar man det i några minuter i ett blått färgbad. Man kan också påverka vissa färger med järn så att de blir gröna Färga ägg med naturliga råvaror. Färga garn med växten vejde. Så här gör du egen blå växtfärg. Hobby och hantverk. 14.10.2007. Till sidans topp A-Ö: Mer från Svenska Yle Vet att många provar att färga med allt möjliga pigment; saftpulver och karamellfärg, men jag tycker att det är klokast att använda färger som är avsedda för ändamålet så att färgen blir så beständig som möjligt. Som en jämförelse visst hade det varit otänkbart att måla bilen med väggfärg eller naglarna med hobbylack

Färga med vejde - ett första försök Färg

1. Några örter som användes var vejde, som gav en blå färg (1), färgreseda, som gav en gul färg (2), och krapp, som gav en röd färg. Svart färg utvanns ur blåträ, och en busklav av släktet Roccella gav en violett färg. Kläderna som bars av romerska kejsare var färgade med just purpur
  2. ns och de använder med eller utan järngryta. Flem
  3. Kontakta oss. Nils Asp Bok&Pappershandel AB. Kungstorpsvägen 8 23632 Höllviken. 04045758
  4. 2018-feb-03 - Denna pin hittades av Eltina. Hitta (och spara!) dina egna pins på Pinterest

1 golt färgat skåp af Furu. BoupptSthm 4/7 1669, s. 1007. Färga ett trähus med rödfärg. Dalin (1851). Liksom så många andra gamla sedvänjor och bruk har seden att färga påskägg allt mer och mer försvunnit. Fatab. 1906, s. 131. Östergren (1923). jfr RÖD-FÄRGA. — särsk Färga med vejde. I våras fick jag vejdefrön från en av mina elever. Jag måste ju testa att färga med vejde eftersom alla säger att det är så klurigt att få fram färgen.. Konstigt nog så blev det faktiskt nå som växte upp efter att jag sått fröna.. och konstigt nog så levde det vidare hela sommaren

Färga med vejde - ett första försök Färga, Textiler

Den dyrbara purpurn förlorade sin ställning under medeltiden. I antikens Grekland kände man också till konsten att färga turkiskt rött, karmosinrött, krapprött, blått med vejde och gult med saffran och vau. Med upptäckten av Amerika ökade tillgången på färgämnen kraftigt Jag har färgat fram allt ifrån mintgrönt, över skogsgrönt, olivgrönt och klargrönt till varma ljusgröna färger, så det går absolut att variera nyansen. Färgar man något gult först så kan man färga det igen med ett blått färgmedel (indigo, eller vejde som var vanligt i Norden) och få ännu mer intressanta gröna nyanser

Färgpigmenten finns fr.a. i mat och i det vi annars skulle slänga - kärnor från frukt och grönsaker, kaffe eller avkoket från middagsriset. Ett tjugotal recept på färgbad samt de baskunskaper som behövs för att börja färga. Även ett kapitel om hur man odlar sina egna växter att färga med, som till exempel krapprot och vejde Att färga med både koschenill, krapp och gurkmeja låter tidsödande i onödan, även om det säkert ger en fin persikonyans. Med enbart krapp, och som LinaN skrev; lökskal, så går det att få liknande nyanser mycket enklare. Men med vejde kan man få blåa nyanser precis som med indigo,. April - 21 dagarsutmaning med kost & träning: 6 Apr, 2021: 178411: Webinarium om utlysning 2 från EUCF: 6 Apr, 2021: 179050: Våga sälja hälsa! 6 Apr, 2021: 178521: Maxa rabatten - vägen till Supervisor: 6 Apr, 2021: 178522: Fokus på karriär - vägen till Active Supervisor och Active World Team: 7 Apr, 2021: 17691

Sök bland våra 200.000 artiklar. Kundvagn. Antal varor 0 s Djupdyk i indigoblått! 17 oktober 2020, kl. 11:30 - 16:30 Välkommen att lära dig grunderna i att färga med indigo och mönstra textil på japanskt vis Läs alla inlägg av josefinastblog på Stickkontakt. (madde och lina har gjort baristakofta i mohair) för ca 100 år sedan minus 99år (klura på den ni). Madde: polly, björkö Josefine: Polly, ruta, mönstersläpp snart. se nedan, ÄLSKAR DEN! jag är helt fräls Ullgarnerna har legat i samma bad, färgat med lökskal. Det ena garnet var vitt från början och det andra grått. På tredje dagen får några av de gula garnerna bada en gång till så att de blir orange. Färgade och sköljda garner hängs upp på tork efter hand; fler färger och fler nyanser. Eleverna gillar sköljmomentet

Odla och färga blått med vejde och japansk indigo

Nilssons Tryckeri växte med 32 procent. Branschkoll 2020-03-27. Vill du fortsätta läsa? Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en. Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll färga med, pigmentet verkar som ett salt. a n D r a ä m n e n som gör nytta i färgningsprocessen är proteiner, som sojamjölk, mjölk, yoghurt och ägg. vejde). Jeanette väntar på att kypen ska mogna. Hon visar ett glas med bara krapp och vatten där krappen Xeikon har utsett Victor Ortiz till försäljningschef för affärsområde wellpapp. Ortiz får först och främst i uppdrag att utveckla Xeikons Idera-verksamhet i Frankrike, Spanien, Portugal och Italien. Utnämningen sker med omedelbar verkan.‎ - 2021 handlar om att arbeta tillsammans med kunder och strategiska partners inom affärsområdet och gemensamt forma vägen framåt. Victors. Ricoh printar batterier med inkjet. Branschkoll 2021-03-22. Vill du fortsätta läsa? Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en. Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll Något jag verkligen skulle vilja prova är att färga med vejde. Så det får bli ett projekt för nästa sommar då jag tänkte att jag skulle försöka mig på att odla. Resultatet från dagen blev såhär: Det grå garnet i svampkoket. Björklövskoket och garnet som färgas. Alla tre garner som färgats i helgen. Det bruna och det gröna idag

Den virtuella floran: Färgväxte

Det blå och röda tyget är troligen 1700-tal engelskt fint ruggat kläde, det blå färgat med indigo. (jmf KM 27139 trol. färgat med vejde). A-S Svakko 2018: Kragen kommer från Jokkmokk. Arjeplog (ej södra) den är Lulesamisk i sitt uttryck. Den är troligen 1700-tal ev äldre och har sedan kompletterats successivt med silver Den är färgad i rött med krapp, blått med vejde och gult med mjölon. I Olaus Magnus Historia om de nordiska folken från 1555 finns skriftliga belägg för växtfärgning och under 1600-talet byggdes ett flertal färgerier Kom till Staden Malmös Hemslöjdsförening vävstuga på Malmöfestivalen för att testa att färga med vejdefrön, japansk indigo, fläderbär, vejde och färgreseda! Fredagen den 19e augusti, 12 till 18. Färga med indigo-växtblad och väv ikat med Ida Werner, som odlar färgväxter på Färgfältet, Malmö

Sissels Blogg - Den hand som arbetar skapar en hjärna

Sunna Kuoljok, Ajttè museum, vid besök 2017.: Det blå och röda tyget är troligen 1700-tal engelskt fint ruggat kläde, det blå färgat med indigo. (jmf KM 27139 trol. färgat med vejde). A-S Svakko 2018: Kragen kommer från Jokkmokk. Arjeplog (ej södra) den är Lulesamisk i sitt uttryck

UtholmFärga garn med växten vejde | Hobby och hantverk | svenskaBrickband från Birka – Mönster » Sissels BloggBofink – Tåkern (Maj-2017) – Sissels BloggStora Karlsö – Sissels BloggBilder9 – Sissels BloggDen virtuella floran: Isatis tinctoria L
  • Höghastighets HDMI kabel.
  • How to link in Instagram bio.
  • Perazzi MX12 pris.
  • IPhone autocorrect long.
  • Råkat radera mail appen iPhone.
  • Marshall Artist amp.
  • Daim påse.
  • CO2 utslipp bil Norge.
  • Pyrus salicifolia Pendula growth.
  • Attest login.
  • DS Download play from phone.
  • Stellenangebote Kassel Verwaltung.